Een CMS is een content beheer systeem waarmee een website vanaf een apparaat verbonden met internet inhoudelijk wordt beheerd (op desktop, laptop, mobiel, tablet). Het Joomla CMS is gebruiksvriendelijk en compleet. Daarom lijkt het iets moeilijker dan Wordpress. Er zitten standaard functies in die nodig zijn voor een volledig CMS. Dit is het grote verschil met WordPress wat direct opvalt bij binnenkomst in het CMS. Om alles te leren begrijpen van die standaard functies kost enige tijd. Het hoeft niet allemaal gebruikt te worden, het kan. Hierdoor hoef je minder veel gebruikte extensies (addons) van andere developers op te zoeken en te installeren.

Voor inhoudelijk beheer valt het allemaal reuze mee. Inhoud toevoegen, bewerken, verwijderen, archiveren, pagina url's in menu's opnemen of in tekst is vrij eenvoudig. Om van alle functies op een juiste wijze gebruik te maken kan voor de starter ingewikkeld zijn. Afhankelijk van het inzicht en niveau. Met Joomla support, een goede instructie uit een boek of online Joomla handleidingen (zoals de joomla.org website!) zijn alle werkzaamheden snel te leren. De help functie binnen het CMS biedt ook veel steun.

De standaard functies zijn absoluut de moeite waard om de website beter te presenteren aan het publiek én zoekbots. Deze indexeren de website voor zoekmachines. In de basis voldoet Joomla aan de eisen en voorwaarden die gestelt worden aan een CMS vandaag de dag. Het is op de toekomst voorbereid.

{tab Update notificaties}

Meldingen voor onderhoud, Joomla update.

Het CMS stuurt desgewenst automatisch een e-mail naar de administrator*1 met een update melding van een nieuwe Joomla versie. Updates voor extensies*2 worden in het CMS vermeldt op de control pagina . Extensies die (nog) niet voldoen aan de joomla update procedure worden echter niet vermeldt. Dit moet de beheerder goed in de gaten houden en controleren. Het updaten van deze extensies vereist meer kennis.

*1  De zogenaamde super administrator. Deze heeft de meeste rechten in het CMS.
*2  Extensies zijn toegevoegde functies in de vorm van plugins, componenten, modules, taalbestanden of templates

{tab CMS support}

Hulp met het CMS

CMS ondersteuning bij een website op maat (1 uur) en een website optimaal (2 uur). Het kan telefonisch of op locatie. Ook bij vragen die later bij u opkomen geef ik telefonisch service per telefoon of e-mail / whatsapp. Soms is de vraag binnen een paar seconden beantwoord. Andere keren vereist het meer tijd afhankelijk van de vraag. De gratis support en service achteraf is niet onbeperkt, maar ruim voldoende om de eerste stappen te zetten. Fair use policy.

{tab Beheer uitbesteden}

Content beheer uitbesteden

Inhoudelijk beheer uitbesteden is ook mogelijk. Hoewel het CMS bedoeld is om het u makkelijk te maken en kosten te besparen is uitbesteden uiteraard een optie. Behalve het toevoegen van webteksten kan er gekozen worden om de teksten te laten redigeren en de inhoud optimaal te maken voor zoekmachines. Dit is ook een onderdeel van het optimale website op maat pakket. Meer over het uitbesteden van inhoudelijk beheer in Joomla.

 

{/tabs}