De website checklist raadplegen

website checklistDe website checklist biedt u duidelijkheid wat er verwacht wordt van een website, de websitebouwer, van u en wat er allemaal nodig is. Het belangrijkste is de communicatie met degene die uw website gaat maken. Deze website checklist is niet volledig, iedere website is immers uniek. Maar er zijn veel onderdelen die voor alle websites opgaan. Raadpleeg de controle lijst en laat u vooraf uitvoerig informeren voordat u opdracht geeft om een website te laten maken.

Aandachtspunten voordat u opdracht geeft tot het maken van een website:

  •  Communicatie
  •  Vergelijk diverse websitebouwers en designers. Vergelijk info check
  •  Bel op voor een offerte, maak contact
  •  Wat verwacht u van uw toekomstige website
  •  Bereikbaarheid, op tijden die u uit komen
  •  CMS support of moet u hetzelf gaan uitzoeken?
  •  Technisch onderhoud, updates.
  •  Inhoud plaatsen: tekst, afbeeldingen, video, interne linkjes
  •  Template, wilt u een uniek ontwerp of een (aangepast) ontwerp n.a.v een demo
  •  Heeft u een mooie website nodig of een doeltreffende. Of beide.
  •  Logo, huistijl integreren in het ontwerp
  •  Functionaliteit. Wat moet de website kunnen.
  •  Webhosting: Toereikend of een overkill, de kosten
  •  Kies altijd groene webhosting (grijze hosting is niet beter)
  •  Snelle hosting? Beter in alle opzichten
  •  Opleveringsdatum, dead line
  •  Offerte: Gratis en vrijblijvend. Offerte info check
  •  Let op: een prijsindicatie is geen offerte en altijd een schatting,
  •  Wat zijn de éénmalige en terugkerende kosten
  •  TLD, top level domain kiezen zoals .nl of .com
  •  Eigendom domeinnaam. Laat dit goed regelen
  •  Sponsoring: Soms mogelijk
  •  Favicon.ico: De website icoon in de tabs en uw bladwijzers (bookmarks of favs).
  •  SEO zoekmachine optimalisatie. Is SEO nodig - check info
  •  Sociale netwerk integratie in uw website.
  •  Verwacht u van de websitebouwer dat deze ook meedenkt en meewerkt aan de inhoud?
  •  Heeft u het ook allemaal nodig wat in deze website checklist staat?

Verificatie: Zijn alle aandachtspunten ook zinvol? Heeft u het allemaal nodig? Bij SEO zoekmachine optimalisatie bijvoorbeeld lijkt soms de indruk te bestaan dat uw website tot mislukken gedoemd is wanneer u niet investeert in dit onderdeel. Maar is dat ook zo? Een gesprek waarin u aangeeft wat u wilt bereiken met uw website is noodzakelijk om hier een zinvol antwoord op te kunnen geven. Toetsing, controle en verificatie vind plaats na de informatie overdracht wederzijds. Misschien komen er onderdelen of onderwerpen bij die niet in de bovenstaande check-lijst voorkomen. Op basis van die informatie wordt een offerte opgesteld en bent u zeker over de afgesproken eenmalige en terugkerende kosten.

Wat kost een website

De vraag 'wat kost een website' is te algemeen. Wat verwacht u van een website, welk doel heeft het. Soms is daar een uitvoerig gesprek voor nodig, telefonisch of op locatie, soms is het snel duidelijk. Zie de richtprijzen op de pagina website-kosten

Besparen op de webhosting kosten? Dat is vaak niet verstandig. Waarom? Lees hier meer over inzicht in de website kosten.

TLD, domeinnaam

De tld betekent het top level domain zoals de .nl of .com aan het einde van een domeinnaam. Wanneer een website zich richt op Nederland is een .nl tld logisch. Maar soms is een .com gewenst, omdat de website een commercieel doel heeft. Het wordt dan bovendien benadrukt in de naam. Bij webwinkels beperkt de website zich dan niet alleen tot nederlandstaligen volgens deze 'generieke tld'. Dus als een webshop aan klanten in diverse landen wil leveren is .com een betere keuze. De kosten zijn per jaar een paar euro meer. De site kan dan meertalig zijn. In Joomla is dat prima te regelen.

Soms wil men een specifieke domeinnaam, maar deze wordt al gebruikt. Dan kiest men soms voor een andere tld zoals bv  .nu  Dat is mogelijk, maar hou rekening met verwarring bij bezoekers die denken op domeinnaam.com  te zitten. Ze zijn dan snel weer weg van domeinnaam.nu. Die snelle bezoekjes zijn niet echt goed voor seo (de ranking in google). Bovendien is een .nu tld aanmerkelijk duurder dan een .nl  Een andere tld valt te overwegen als uw bedrijfsnaam in gebruik is voor .nl of .com, maar ik adviseer toch te zoeken naar een domeinnaam.nl of .com welke geen verwarring bij bezoekers  teweeg brengt.

Voor een betere vindbaarheid en opval factor van een bedrijf moet Google Mijn Bedrijf de nodige informatie kunnen bieden. Eenvoudig zelf te regelen door de eigenaar van het domein.

Heeft mijn website een SEO investering nodig?

Wanneer bij aanvang rekening is gehouden met W3C aanbevelingen en Google richtlijnen is uw website al goed op weg en al redelijk goed geoptimaliseerd. Het zijn de basis voorwaarden waaraan een website moet voldoen.  Natuurlijk kan er altijd nog meer geoptimaliseerd worden, maar met gezond verstand, duidelijke optimale webteksten met de doelgroep voor ogen, logische structuur en navigatie kunt u zelfs veel verder komen dan een website die alleen maar veel bezoekers aantrekt vanwege een flinke SEO optimalisatie. Het gaat namelijk vooral ook om uw bezoeker te overtuigen.

SEO investeringen van grote mega bedrijven zijn niet te vergelijken. De meeste ondernemers kunnen zoiets op dat niveau niet bekostigen. Dat is ook helemaal niet erg (gelukkig maar). Zij concurreren op hun niveau. Uw specialisme, expertise, de regio of plaats waar u actief bent zijn van onschatbare waarde. Wanneer uw website dit op de juiste wijze laat weten aan searchbots, liefst in combinatie met uw sociale (inter-) activiteit op internet, zullen zoekmachines dit waarderen en uw website hoog plaatsen bij relevante zoekopdrachten. Wanneer u er geen aandacht aan besteedt moet u beseffen dat veel van uw concurrenten dit wel mogelijk doen. Maar het achterwege laten van SEO hoeft in theorie geen reden te zijn voor een slechte website. Het ligt aan de kwaliteit van de website of het nodig is én in hoeverre u uniek bent met uw product of dienst in uw sector én regio.

Website Checklist: SEO

Heeft u interesse in zoekmachine optimalisatie en wilt u weten wat u zelf zou kunnen doen op dit onderdeel raadpleeg dan de SEO checklist met tips en factoren om rekening mee te houden, zodat uw website hoger in Google zoekresultaten zal verschijnen dan uw concurrentie.

SEO wedloop

Wanneer elke website evengoed is geoptimaliseerd zijn we weer terug bij af. Deze bewering of veronderstelling klinkt eigenlijk best aannemelijk. Toch is de bewering onjuist. We kunnen uiteindelijk niet allemaal bovenaan staan met dezelfde zoektermen, het verschil zal altijd blijven bestaan. Bijvangst voor het publiek is dat men steeds betere zoekresultaten krijgt aangeboden. In principe, want er bestaat ook zoiets als de bubble waarin we zitten waar zoekmachines en adverteerders op inspelen. Dat  is een ander onderwerp, niet te veronachtzamen uiteraard.

Multi-nationals investeren gigantische bedragen in seo en sea, advertenties. Zij huren of hebben expertise in huis om met een groot professioneel team continu te werken aan een website. Zij moeten wel vanwege de concurrentie. Er zal altijd verschil blijven bestaan met bedrijven of instellingen die daar minder of meer tijd en geld in kunnen investeren. In de picture komen van de doelgroep is niet weg te denken uit de manier waarop de markt werkt.

Vergelijk SEO eens met het beveiligen van eigendom. Uw huis hoeft niet op dezelfde manier beveiligd te worden als een bankgebouw of een huis van een bekende of rijke Nederlander die mogelijk doelwit is. Maar om helemaal niets te doen aan beveiliging zou bijzonder naief zijn. Vreemd genoeg is dit soort naïviteit wel de praktijk op internet als het gaat om beschermen van gegevens, omdat men het niet weet en de gevaren niet ziet. Een zelfde soort fenomeen is de seo wedloop. Investeren in seo en conversie is aan te bevelen, maar wel op een manier welke rendabel is voor de eigenaar en gebruikelijk is voor de sector waarin men werkzaam of actief is.

Zoek webdesigners en vergelijk

Zoek en vergelijk websitebouwers en designers. Check daarbij welk specialisme er wordt geboden. Wanneer uw keuze is gevallen op Joomla gebruikt u dat zoekwoord in uw zoekopdracht in combinatie met websitebouwer of webdesigner. Kijk niet alleen naar de kosten of wie de goedkoopste is. Kijk naar de kwaliteiten, ervaring, specialismen en wie het beste past bij het doel van uw website. Let ook op de communicatie, bel gewoon op.

Offertes aanvragen: Er zijn websites waar u gratis offertes kunt aanvragen van webdesigners. Dat lijkt handig, maar of een offerte ook realistisch zal zijn n.a.v een formulier met standaard vragen is nog maar de vraag. Ik kies voor een persoonlijk contact, dat werkt beter voor u en mij en voorkomt onnodig tijdverlies. Bovendien is de website daardoor goedkoper omdat websitebouwers en webdesigners de leads moeten betalen a € 40,- per lead. Na 5 leads zal het resulteren in een opdracht, omdat de leads naar 5 (of misschien wel meer) gegadigden worden gestuurd. Een website van € 800,- wordt dan € 200 duurder. Beetje zonde.

Een directe aanvraag per telefoon of per email voor een offerte bij de websitebouwer of designer zelf zal meer waardevolle en specifiek informatie opleveren. Bovendien krijgt u op die manier gelijk een indruk van de communicatie.

Website Checklist: Gratis vrijblijvende offerte

Een offerte is altijd vrijblijvend en gratis. Wanneer de indruk bestaat dat er onderzoek nodig is om een realistische prijs afspraak te kunnen vastleggen zal daar (eveneens) een gratis vrijblijvende offerte voor worden gemaakt. Het onderzoek is in dat geval namelijk een opdracht waar flink wat tijd in gaat zitten. Dat is niet nodig bij normale websites, maar wel bij gecompliceerde websites met verouderde extensies die geupgrade moeten worden vanuit een oude Joomla versie.

ZZP, webdesignbureau's, uitbesteden van werkzaamheden

Veel websitebouwers en ontwerpers zijn als zzp actief, zoals WebsiteMet. Er zijn ook webdesignbureau's met meerdere werknemers die afzonderlijk weer gespecialiseerd zijn. Het voordeel van ZZP érs is dat zij overwegend goedkoper zijn, Ze werken vaak vanuit huis. U heeft altijd contact met 1 persoon over alles wat met uw website te maken heeft. Maar ook ZZP ers kunnen taken uitbesteden. WebsiteMet doet dat met webhosting. Het aanschaffen van software voor bepaalde functionaliteit is in principe ook een vorm van uit besteden.

Wat kunt u verwachten van een websitebouwer?

Vaak wordt verondersteld dat de websitebouwer alles weet van alle functionaliteiten die voor Joomla beschikbaar zijn. Dat is niet zo en in de praktijk onmogelijk. Wel is het zo dat websitebouwers meestal gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld webwinkels, online betalen, nieuwsbrieven, fora, seo, bedrijven index of extensies voor online cursussen. Als er iets aan de hand is met zo'n extensie moet de websitebouwer vaak te rade gaan bij de ontwikkelaars van de software. U moet natuurlijk er op aan kunnen dat u niet zelf die ontwikkelaars moet gaan benaderen, alleen omdat de websitebouwer niet thuis geeft. WebsiteMet doet dit voor u als het nodig is. Maar soms zijn de ontwikkelaars moeilijk of niet te bereiken of zij zijn gestopt met hun product. Een websitebouwer met ervaring weet welke extensies betrouwbaar zijn, niet alleen kwa software, maar ook kwa support. Zo bestaan er ontwikkelaars die grote bekendheid genieten in de Joomla wereld vanwege hun expertise en betrouwbaarheid. Daar zijn wij websitebouwers heel blij mee. Als het dan toch mis dreigt te gaan met een extensie die niet werkt of niet aan de verwachting voldoet heeft u alle baat bij een websitebouwer die met u meedenkt en met oplossingen komt.

 

Deze website maakt gebruik van cookies
maar ook zonder cookies werkt deze website prima.
Akkoord:


De tracking cookie is voor analyse doeleinden
Er staan geen advertenties op deze website
meer info cookies